Sunday 28 April 2013

Kisah 50 : Solat Hajat 5 kali sehari

Dari KELANTAN: Kisah 50
Ditulis pada 11:06 pm, 28/4/2013, Kg. Gaal, Pasir Puteh

Tajuk: 'Solat Hajat 5 kali sehari'

Buku di atas, 'Mudahnya Menjemput Rezeki' sudah dicetak sebanyak 9 kali. Manakala jumlah cetakan terkumpul adalah 50,000 naskah. Buku tersebut dilancarkan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur pada tahun lepas, 2012. Tepatnya pada 1/5/2012.

Kesannya saya menerima email, sms dan telefon dari pembaca yang tidak putus-putus. Walaupun saya sudah melantik seorang manager dan nombornya ada terpampang di buku, email, sms dan panggilan masih belum surut.

Sudah tentu, aktiviti harian turut berubah. Tugas menulis, membaca, bermusafir, bermesyuarat, berprogram dan pelbagai "ber" lagi perlu dirancang dengan serius.

Apabila saya pulang ke rumah dari musafir yang agak panjang, Si Abu Bakar As-Siddiq akan saya terpa, peluk dan cium.

Setelah itu, Si Abu Bakar yang berusia 3 tahun itu pun akan berlari-lari mendapatkan ibunya dan berkata...

" Umi..., ayah cium Abu Bakar umi...."

Aduhai...syahdunya hati si Ayah.

Dan bila pulang dari musafir pun bukanlah masa mutlak bersama keluarga. Email, sms dan telefon tetap bertali-arus.

Dan salah satu pemanggilnya baru-baru ini adalah seorang wanita dari Utara. Setelah beliau meluahkan masalah yang ditanggung, saya akan memberi pendapat yang standard, iaitu:

Puan/Tuan solatlah hajat..... 5 kali sehari.

Ada yang teruja dan tidak kurang yang terkejut dengan idea itu.

Pun begitu, selang beberapa hari saya mendapat sms dari pengadu itu. Begini bunyinya:\

" Syukur sangat-sangat. Ada orang telefon hutang saya disedekahkan balik kepada saya. Seperti yang ustaz kata, kalau ada sesuatu berlaku beritahu ustaz. Ini agak besarlah bagi saya. Jazakallah di atas bimbingan panduan daripada ustaz"

Begitulah...

Bukan susah mana pun, cuma lebihkan sujud saja. Lima kali solat hajat itu adalah pada waktu berikut:

Selepas sunat sunat tahajud, selepas solat sunat dhuha, selepas zuhur, selepas maghrib dan selepas isyak.

Selepas solat hajat, ditambah lagi dengan zikir yang terdapat pada kisah 47. Zikir itu diijazahkan oleh Cikgu Husin dan beliau belajar dari seorang guru yang bukan calang-calang orangnya. Beliau juga sudah amalkan. Alhamdulillah mujarab.

Kini, tiba giliran kita pula untuk mencubanya...insya-Allah.

Benar, ilmu yang best itu tidak semestinya sukar untuk diamalkan.

No comments:

Post a Comment