Sunday 28 April 2013

Kisah 47 : Amalan ketika terdesak?

Dari KELANTAN: Kisah 47
Ditulis pada 9:16, 28/4/2013, Kg. Gaal, Pasir Puteh.

Tajuk: Amalan ketika terdesak?

"Ustaz, kami jemput ke majlis makan malam. Anjuran kelab volvo di Kota Bharu. Nanti kami maklumkan tarikhnya. Mungkin 1 atau 2 Mei" sapa salah seorang pengunjung bengkel kereta di kawasan berek 12 Kota Bharu.

Saya tersenyum dan mengangguk.Di dalam kepala cuba mengingati di manakah jadual saya pada tarikh tersebut. Dan pada masa yang sama tidak habis fikir tentang bil yang baru diserahkan kepada saya.

Kali ini sudah masuk kali ke-2 bertandang ke bengkel itu. Dikatakan beliau seorang pakar volvo. Namun, alahai....masalahnya belum selesai. Dan bilnya terus bertambah...

Seorang lagi pengunjung menyapa.

"Ustaz dari mana? Mengajar di mana?"

Lalu saya ambil buku 'Mudahnya Menjemput Rezeki' dan serahkan kepada beliau.

"Ini hadiah dari ambo" kata saya.

Beliau membelek buku itu dan terus berkata,

" Saya memang peminat buku dan setiap bulan saya membeli buku. Terima kasih banyak-banyak ustaz!" kata beliau girang.

Saya tersenyum, dan senyuman itu terhenti tiba-tiba bila beliau menyambung kata...

" Sedekah memang jadi amalan saya sejak kecil ustaz. Alhamdulillah janji Allah adalah benar. Begitu juga dengan ibadah kurban. Setiap tahun saya tidak pernah miss"

Cuma pada satu tahun itu...., saya terlupa menabung dan benar-benar tidak ada wang. Padahal duit kurban perlu diserahkan esok paginya.

Hanya Tuhan yang tahu betapa terdesaknya saya. Mahu meminjam dengan orang saya malu. Lalu saya teringatkan pesan guru saya."

Kata guru saya, jika kita sedang terdesak, bacalah sebanyak 313 kali zikir di bawah:

No comments:

Post a Comment