Wednesday 7 August 2013

Kisah 374 : Aku dan pesan dari langit- Siri 29

Dari KELANTAN: Kisah 374
Ditulis pada 4:57 pagi, Rabu, 7/8/2013, Pasir Puteh

Tajuk: Aku dan pesan dari langit- Siri 29

Hampir jam 4 pagi aku terjaga dek satu 'miss call'.

Baru teringat yang malam tadi sengaja tidur di atas lantai agar tidurnya tidaklah terlalu lena.

Selepas miss call itu, disusuli oleh satu sms.

" Subhanallah! Ya Akhi doakan ana juga"

*********

Aku bergegas ke bilik air. Cepat-cepat keluar dan berpesan kepada isteri.

" Abang mahu ke masjid dan akan pulang bersahur.Insya-Allah"

Turun dari rumah aku perhatikan langit. Gelap

Dan tiba-tiba sebak tidak dapat ditahan-tahan. Aku menangis semahunya di dalam kereta.

" Ya Allah, engkau Maha Pengampun, dan suka mengampunkan, ampunilah aku ya Allah..."

Entahlah...mengapa jadi begini.

Sampai di masjid sebaris saf sudah mula solat tasbih.

*********

Aku cuba membangunkan beberapa nama yang terlintas di hati.

Inilah malam terakhir ramadhan tahun ini. Dan malam ini sangat istimewa.

**********

Aku bergegas pulang ke rumah untuk menaip baris -baris ini. Moga-moga ada yang Allah pilih . Dan dapatlah beramal . Masih berbaki sejam lagi sebelum Subuh terakhir ramadhan meninggalkan kita.

***********
Kemudian, aku mencari email yang dihantar oleh Ustaz Abdul Rahman.

"Di antara hikmah tidak diberitahukannya malam yang pasti tentang Lailatul Qadar adalah untuk memotivasi umat agar terus beribadah, mencari rahmat dan redha Allah bila saja dan di mana saja, tanpa harus terpaku pada satu hari saja.

Jika malam Lailatul Qadar ini diberitahukan malam kepastiannya, maka orang akan beribadah sebanyak-banyaknya hanya pada malam tersebut dan tidak giat lagi beribadah ketika malam tersebut sudah terlepas.

Umat Islam hanya ditunjukkan tanda-tanda kehadirannya. Di antara tanda-tanda datangnya Lailatul Qadar adalah:

1. Pada hari itu matahari bersinar tidak terlalu panas dengan cuaca sangat sejuk, sebagaimana hadits riwayat Imam Muslim.

2. Pada malam harinya langit nampak bersih, tidak nampak awan sedikit pun, suasana tenang dan sunyi, tidak dingin dan tidak panas. Hal ini berdasarkan hadits riwayat Imam Ahmad.

Dalam kitab Mu'jam at- Thabari al-Kabir disebutkan bahwa Rasulullah saw. bersabda: "Malam Lailatul Qadar itu langit bersih, udara tidak dingin atau panas, langit tidak berawan, tidak ada hujan, bintang tidak nampak dan pada siang harinya matahari bersinar tidak begitu panas."

Amalan-amalan untuk Mendapatkan Lailatul Qadar
Para ulama kita mengajarkan, agar mendapatkan keutamaan Lailatul Qadar, maka hendaknya kita memperbanyak ibadah selama bulan Ramadhan, di antaranya:
1. Senantiasa solat fardhu lima waktu berjama'ah.
2. Mendirikan solat malam atau qiyamul lail (solat tarawih, tahajud, dll)
3. Membaca Al-Qur'an sebanyak-banyaknya dengan tartil.
4. Memperbanyak zikir, istighfar dan berdoa.
5. Memperbanyak membaca do’a:
اَللَّهُمَّ إنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيْمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فاَعْفُ عَنَّا

Ya Allah, Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Pemurah, senang pada ampunan, maka ampunilah kami, wahai Yang Maha Pemurah.

(Terima kasih kepada Ustaz Abdul Rahman yang bersungguh-sungguh menyiapkan artikel ini atas permintaan. Beliau boleh dihubungi di sini: 014-2289708)

************
Sahabatku..., pagi ini saya sekeluarga akan bertolak pulang ke Gombak (dengan bas).

Dan insya-Allah akan kembali ke Pasir Puteh pada 11/8/2013 (hari Ahad).

Jemputlah datang ke rumah.

**************

Dikesempatan ini, saya memohon ampun dan maaf andai ada yang tersalah tersilap sepanjang kita kenal . Sama ada secara maya atau realiti.

Saya doakan semoga kita semua dapat terus beramal sungguh-sungguh untuk kehidupan akhirat kita yang kekal abadi.

************

Saya ucapkan selamat menggunakan detik-detik terakhir ramadhan dengan berhemat.

Kepada sahabat yang belum khatam, teruslah membaca baris demi baris , juz demi juz. Insya-Allah bantuan Allah pasti ada.

Dan didoakan kita semua keluar sebagai PEMENANG di pagi syawal yang mulia. Amin.

***********
Saya boleh dihubungi di pagi syawal.

Marilah kita bersilaturrahim: 012-9876 717. Insya-Allah.

Maaf Zahir & Batin

**********

Selamat menyambut hari lebaran, hari kemenangan kita wahai sahabat-sahabatku.

Allahuakbar, Allahuakhbar, Allahuakhbar, walillahilham.

No comments:

Post a Comment