Sunday 2 June 2013

Kisah 93 : Mendoakan Orang Lain

Dari KELANTAN: Kisah 93
Ditulis pada 9:47 malam, Pasir Puteh.

Tajuk: Mendoakan Orang Lain

Salah satu, jemputan program 'Mudahnya Menjemput Rezeki' bertempat di sebuah masjid di Pasir Puteh, Putatan , Kota Kinabalu, Sabah. Oh, rupa-rupanya nama Pasir Puteh, itu juga terdapat di Sabah. Malah di Johor juga khabarnya ada tempat yang bernama Pasir Puteh.

Di negeri-negeri lain ada juga barkah?. Kepada saudara pembaca yang tahu tempatnya, mohon berkongsi ya.

Semasa di sana, jadual program agak ketat. Adakalanya sampai 4 kali sehari. Di antaranya adalah: Tazkirah zuhur, tazkirah Asar, Tazkirah Maghrib, Tazkirah Jumaat dan Seminar.

Bila kembali ke Pasir Puteh, Kelantan, baru saya perasan, strategi yang satu ini tidak pernah saya sentuh langsung!. Walhal ia sangat ampuh.

Hal ini, mengusik fikiran saya bila pagi tadi, saya menerima sms ini:

" Assalamualaikum, isteri kepada Muhammad Azlin iaitu Noor Nazatun Naim Binti Mohd Yusof kini di Wad ICU katil 12, Tingkat 2, Ampang Puteri Specialist Hospital. Sakit jangkitan kuman pada paru-paru.

Sekarang bergantung kepada alat pernafasan. Saya mohon kepada semua jika ada kesempatan masa untuk membuat solat hajat dan mendoakan isterinya cepat sembuh. Amin...

Mohon doa Tuan Fathuri Salehuddin penulis buku Mudahnya Menjemput Rezeki mendoakan akan anak saudara saya di dalam peliharaan Allah dan begitu juga suaminya tabah dengan ujian Allah ini dan mohon tuan forward sms ini pada kenalan tuan untuk didoakan bersama...

Semoga Allah merahmati tuan. Mohon tuan. Amin."

Penghantar sms ini saya kenal. Beliau merupakan salah seorang peserta seminar Mudahnya Menjemput Rezeki, yang pernah diadakan di sebuah masjid di Bandar Baru Bangi.

Astagfirullahal'azim...astagfirullahal'azim...astagfirullahal'azim...

Sungguh, kerap benar kita lupa kepada yang sedang derita bilamana kita diberi sedikit kesenangan.

Mohon saudara pembaca sama-sama doakan sabahat kita yang sedang diuji ini agar, terus kuat untuk terus bersabar dalam menjalani ujian Allah ini.

Kalaulah ujian itu ibarat hujan, sungguh, hanya Allah yang akan buat keputusan bila hujan itu akan berhenti. Sebelum saat itu tiba, bersabarlah, bersabarlah , bersabarlah...

Dan mendoakan orang lain itu sesungguhnya merupakan teknik menjemput rezeki yang amat berkesan. Hal ini ada dikupas pada muka surat 83, di dalam buku Mudahnya Menjemput Rezeki.

Dan kemampuan mendoakan orang lain itu, hanya boleh terbit dari hati yang jernih dan bersih.

Sebuah hadis berbunyi begini:

" Abu Laits meriwayatkan dengan sanadnya daripada Abdullah bin Amr bin al-'Ash r.a. berkata,

Seseorang datang kepada Baginda SAW dan berkata: 'Ya Rasulullah, aku mempunyai keluarga yang aku hubungi tetapi mereka memutuskan hubungan denganku.

Aku baik kepada mereka tetapi mereka zalim kepadaku dan aku membantu mereka dan mereka berbuat jahat kepadaku,

apakah boleh aku membalas perbuatan mereka dengan perbuatan yang sama?

Jawab Baginda SAW: Tidak, sebab jika kamu membalas mereka, maka kamu sama dengan mereka, tetapi hendaknya kamu tetap mengambil cara yang lebih baik dan tetap menghubungi mereka, maka selalu kamu akan mendapat bantuan dari Allah selama kamu berbuat demikian."

Begitulah..., Ramadan sudah tidak lama, hari raya juga begitu. Nah, kepada saudara yang masih belum jernih hubungan silaturrahimnya, apatah lagi dengan darah daging sendiri, didoakan hadis di atas boleh melembutkan hati kita.

Insya-Allah

Dan didoakan juga, kita diberi kekuatan untuk saling mendoakan . Amin.

No comments:

Post a Comment