Tuesday 12 March 2013

Kisah 35 : Bermula kemudian percaya VS Percaya baru bermula.

Dari KELANTAN: Kisah 35
Ditulis pada 9:01pm, 12/3/2013, Kg Gaal, Pasir Puteh

Tajuk: Bermula kemudian percaya VS Percaya baru bermula.

Subhanallah! sudah 6 hari saya tidak menulis. Ini bermakna saya perlu menulis 6 artikel untuk qada' hari-hari yang tertinggal.

Saya pernah berlatih menulis selama 2 tahun penuh tanpa gagal walau sehari. Jika tertinggal atas alasan apa pun pasti saya ganti (qada'). Latihan ini saya lakukan sebelum menulis buku di atas. Hasilnya, kini saya rasakan menulis adalah semudah bercakap. Alhamdulillah.

Saya fikir, ini boleh jadi jawapan kepada sms yang saya terima dua hari lepas.

" Saya bercita2 nok berdahwah melalui tulisan tetapi x tahu cam ner nok mulakan...leh ke bagi nasihat dan bimbingan..."

Apabila kita perhatikan sms di atas, kita sama-sama faham ada beberapa perkara asas yang boleh dilatih. Pada saya senarai berikut merupakan latihan asasnya:

1) Mula berlatih menulis menggunakan ejaan yang betul walaupun ketika bersms.

Contohnya: Mulakan dengan ejaan 'Assalamualaikum' ketika bersms; berbanding 'Akum' atau 'salam'

2) Begitu juga ketika bercakap. Sebaiknya gunakan bahasa dan ayat yang betul. Memang agak janggal pada mulanya.
Saya juga sudah melalui fasa tersebut. Hasilnya, bercakap menggunakan BMT (Bahasa Melayu Tinggi) ketika dalam ceramah dan ketika berbual-bual sama saja.

Tidak lagi berasa janggal. Malah hal ini sudah pun dimaklumi oleh rakan-rakan dan keluarga.

Kita boleh bermula hari ini , biarpun buku yang kita tulis belum lagi terbit. Manalah tahu satu hari nanti kita diminta mengupas buku kita di hadapan pelbagai lapisan masyarakat.. Hal ini sudah pun berlaku kepada saya.

Buku di atas telah membawa saya bercakap di pelbagai tempat dan pelbagai peringkat umur.

Contohnya seperti video di bawah ini.



http://www.youtube.com/watch?v=_duelW2MLvw

3) Sebaiknya mula berlatih menulis hari ini. Ya, tulislah saja. Jangan difikir sangat betul dan salahnya. Berlatih menulis sehari satu muka A4 sudah cukup bagus. Satu muka A4 apabila dipindah ke format buku boleh jadi hampir dua muka surat. Dan ia sudah pun boleh menjadi 1 bab. Begitulah...

Ya, ringkasnya mulakan saja dan kepercayaan akan terbina sedikit demi sedikit.

Ramai yang tidak percaya dirinya boleh menulis kerana tidak pernah menulis.

Jadi, apakah yang boleh kita simpulkan?

Mulakan dulu atau percaya dulu?

Pada pendapat saya, mulakan saja dulu. Kita boleh bermula dengan menulis di ruangan komentar di bawah.

Pendapat yang terbaik ingin saya hadiahkan senaskah buku di atas. Insya-Allah. Silalah...

No comments:

Post a Comment