Tuesday 7 May 2013

Kisah 56 : Rasa sedih

Dari KELANTAN: Kisah 56
Ditulis pada: 8:43am, 8/5/2013, Kg Gaal, Pasir Puteh, Kelantan.

Tajuk: 'Rasa sedih'

Sesekali saya akan berkongsi dengan kawan-kawan (yang suka merungut dan mengadu susah itu dan ini )

Saya katakan begini, " Sudah bertahun-tahun kita kenal. Pernahkah tuan lihat saya susah hati atau mengadu itu dan ini?"

"Tidak"

Dan saya menambah lagi, " Tuan..., tidak mungkin selama bertahun-tahun itu saya tidak pernah rasa sedih, kecewa dan susah...betul?"

" Ya..., mustahil" jawabnya.

"Jadi? Mengapa saya tidak memperlihatkan susah hati, dan mengadu itu dan ini kepada tuan? tanya saya pula.

Dia diam.

" Kerana saya yakin itu semua dari Allah. Dan saya menerimanya dengan ikhlas."

"Apa itu ikhlas?" tanya saya lagi.

Dan saya jawab soalan sendiri " Ikhlas adalah syukur dan sabar"

Justeru, orang yang ikhlas hanya ada dua perasaan.

Dia hanya ada dua emosi.

Iaitu, syukur dan sabar.

Dapat nikmat dia syukur.

Dapat musibah dia sabar.

Dan orang yang tidak ikhlas, tidak mampu melakukan itu.

Dapat nikmat dia bangga

Dapat musibah dia kecewa.

No comments:

Post a Comment