Tuesday 7 May 2013

Kisah 58 : Marah

Dari KELANTAN: Kisah 58
Ditulis pada, 9:51pm, 7/5/2013, Kg Gaal, Pasir Puteh, Kelantan.

Tajuk: 'Marah'

Aduhai, semasa saya sedang menaip baris ini, saya juga sedang marah...

Saya juga pernah marahkan seseorang kerana janji yang tidak ditepati.

Saya juga pernah marahkan seseorang kerana jalan raya yang berlubang-lubang.

Saya juga pernah marahkan seseorang kerana lembabnya membuat kerja.

Saya juga pernah marahkan seseorang kerana itu dan ini...

Alahai..., senarai ini memang tidak akan habis.

Hakikatnya; terlalu banyak perkara, kejadian dan peristiwa yang boleh membuat kita marah, marah, dan marah...!

Hujungnya? Jadilah kita seorang yang pemarah.

Natijahnya? Terkenallah kita dengan sikap pemarah dan panas baran.

Kesimpulannya? Ramailah orang yang tidak suka. Walaupun kita marah kerana bersebab. Bukannya suka-suka mahu marah.

Lalu, bila kita menyemak kehidupan nabi, rupa-rupanya nabi kita juga mempunyai banyak sebab untuk marah.

Namun, baginda memilih untuk tidak marah-marah....kalau marah pun tidak pula keluar kata-kata yang tidak manis.

Alahai...., jika mahu ikut sunnah nabi, rasa-rasanya hal ini memang mencabar.

Apatah lagi bila nabi mengatakan begini:

" Bukanlah orang gagah itu,orang yang kuat bertinju. Akan tetapi orang yang gagah adalah orang yang dapat mengawal diri ketika marah." (HR Bukhari dan Muslim)

Dan minggu ini..., ramailah yang terlupa sunnah ini. Walaupun di atas kepala beliau terikat serban yang putih bersih.

Astaghfirullahal'azim, astaghfirullahal'azim, astaghfirullahal'azim...

No comments:

Post a Comment