Saturday 25 May 2013

Kisah 85 : Masjid Bandaraya Kota Kinabalu Sabah

Dari KELANTAN: Kisah 85
Ditulis pada 9:37pagi, 25/5/2013

Tajuk: Masjid Bandaraya Kota Kinabalu Sabah

Dua hari lepas saya menerima panggilan dari seseorang. Apabila ditanya-tanya baru saya faham rupa-rupanya beliau seorang pembaca buku MMR. En Salman membuat panggilan dari Sabah.

Malah lebih dari itu, beliau juga merupakan seorang organiser satu karnival yang akan diadakan di Masjid Bandaraya KK Sabah. Karnival selama 8 hari itu sudah pun bermula semalam 24/5/2013.

Dipendekkan cerita , saya turut dijemput untuk beberapa program di sana. Maka jika tiada aral melintang, terbanglah kami ke KK pada 28/5/2013 nanti. Insya-Allah akan kembali ke bumi Kuala Lumpur pada 1 Jun 2013.

Bila sebut saja Sabah, tidak semena-mena ingatan saya terbang kembali ke zaman persekolahan. Saya mempunyai seorang kawan yang bernama Adam. Beliau merupakan pelajar tajaan Yayasan Sabah. Kami sempat saling mengenal semasa belajar di VI (Victoria Institution)

Adam pandai melukis kartun. Jika berjalan ke Chow Kit misalnya, beliau akan melakarkan apa yang dilihatnya ke atas kertas. Siap dengan dialognya.

Jadi, saya akan segera faham apa yang dialami oleh Adam sepanjang berjalan-jalan di Chow Kit.

Adam seorang yang lucu. Adam bertubuh kecil saja. Kulitnya puteh, rambutnya lurus dan matanya agak sepet. Senyumnya manis. Adam tidak merokok kerana itu bibirnya merah segar.

Apakah kehadiran saya ke Sabah dizin Allah untuk bertemu kembali dengan beliau? Setelah hampir 20 tahun tidak bertemu...

Lebih dari itu, saya sempat juga mempunyai beberapa kenalan yang terhasil dari tulisan di blog sebelum terbitnya buku di atas, juga para pembaca pasca terbitnya MMR.

Mungkinkah kita akan bertemu...?

No comments:

Post a Comment