Thursday 14 February 2013

Kisah 13 : Hati seorang Ayah Tiri

Dari KUALA LUMPUR: Kisah 13/Februari 2013
Ditulis pada 11:33pm, 14/2/2013, CC, Taman Koperasi Polis F2

Tajuk: 'Hati seorang Ayah Tiri'

(Sambungan dari kisah 11)

" Assalamualaikum ustaz, buku tinggal 4. Ustaz di mana? " kedengaran suara Adnan ceria.

Dua hari lepas Adnan diberikan 10 naskah buku 'Mudahnya Menjemput Rezeki' untuk dijual. Pada sebelah malamnya semasa bertemu di tepi stesen minyak Petronas, beliau berkata begini:

" Saya minta maaf ustaz, hasil jualan buku, saya terpaksa guna dulu sebab anak-anak lapar sangat. Saya gunakan RM8 ustaz..."

Aduhai, luluh hati saya mendengar pengakuan itu. Cuma kalaulah Adnan tahu, ada cara yang lebih barakah bila dia sanggup meminta izin terlebih dahulu. Sungguh, ia bukan soal jumlah. Namun, di sinilah kita selalu diuji...Nafsu selalu mahu mendahului akal.

Menggunakan harta orang lain tanpa izin bukanlah sunnah nabi.

Menggunakan harta orang lain dengan izin adalah sunnah nabi. Siapa mengamalkan sunnah nabi, walau sekecil apapun ada kejayaan.

" Sekarang saya berada di Kuala Lumpur. Adnan ikhtiar supaya 10 naskah buku itu habis hari ini. Kemudian telefon saya..." saya mententeramkan hatinya.

Sungguh, saya ada menyimpan rancangan untuk beliau. Malah saya punya azam agar Adnan mampu memiliki sebuah kereta dengan menjual buku di atas.

Sebenarnya menjual buku di atas bukanlah sukar. Tambahan pula dengan adanya testimoni dari beberapa orang yang berpengaruh.
Apatah lagi dengan pengalaman menjual beribu-ribu naskah sebelumnya, memberikan saya satu keyakinan bahawa:

" Menjual itu adalah satu kemahiran. Dan sesiapa sahaja yang mahu boleh memiliki kemahiran itu"

Saya teringatkan satu sms yang saya terima semalam. Beliau seorang wanita, dan berhasrat menjual buku tersebut sebaik selesai membacanya.

Keesokannya beliau datang dan membawa pulang 20 naskah buku.

Menariknya dalam tempoh 24 jam, sms berikut dihantar kepada saya:

"Salam ustaz, sejam yang lepas saya dah jual 5 buku pada orang yang lalu lalang di Mydin Subang. 3 Ex ofismate dan 2 orang asing. Mudahnya dapat rezeki. Alhamdulillah."

Saya mula berimaginasi...

" Adnan akan menjaga gerai buku pertama kami di CIMB Jerteh. Kemudian saya akan melatih beliau agar cekap dalam seni menjual. Dengannya beliau boleh mendapat pendapatan yang cukup untuk menabung. "

" Kemudian, dengan modal hasil dari tabungan tadi, beliau akan memulakan sebuah perniagaan. Setelah perniagaan beliau stabil, beliau akan menulis buku dan mula berkongsi pentas dengan saya untuk menyampaikan mesej buku di atas."

Begitulah...

Segalanya bermula dari impian....

****************
Info:

Pagi ini saya berada di kawasan Gombak. Sebagaimana lazimnya, saya suka mengisi celah-celah aktiviti dengan bersilaturrahim dengan saudara.

Sama ada pembaca atau bakal pembaca buku di atas. Apatah lagi kepada yang mahu menjadi dealer.

Insya-Allah kita boleh bertemu, minum-minum dan makan-makan. Saya belanja.

Mohon hubungi saya di sini: 012-9876 717

No comments:

Post a Comment