Sunday 3 February 2013

Kisah 1 : Solat Subuh Berjemaah

Dari KELANTAN: Kisah 1/Februari/Solat Subuh Berjemaah

12:30pm, 2/2/2013, Pasir Puteh, Kelantan.

Deburan ombak jelas kedengaran. Manakan tidak, jarak di antara tempat menginap dengan bibir pantai begitu hampir. Hanya beberapa meter sahaja.

Kelihatan beberapa buah kereta mewah pelbagai jenama menjalar di sana-sini. Pun begitu, ruangan parkir masih selesa untuk memutar stereng kereta ke arah manapun.

Subuh itu dengan izin Allah, saya berjaya melawan bisikan syaitan. Saya bingkas bangun; agar tidak kalah.Syaitan mengajak agar bersedap-sedap menyambung tidur. Malah diajaknya, solat saja di bilik.

Jalan kampung saya telusuri. Lampu jalan alhamdulillah....semuanya menyala. Jadi, tidaklah rasa gerun, meredah jalan yang sunyi dan dipagari semak di kiri dan kanan jalan.

Letaknya masjid tidaklah jauh sangat. Malah, berhampiran pula dengan jalan besar. Kelihatan, rumah pun banyak, walaupun jaraknya berjauhan di antara satu dengan yang lain.

Subuh yang gelap itu saya redah; sampai di hujung jalan saya membelok ke kiri dan tidak jauh selepas itu, sampailah ke masjid .

Masjid itu besar. Silingnya juga tinggi. Lampunya pun banyak dan terang-benderan. Masalahnya jemaah subuh kekal sedikit. Tidak sampai setengah saf. Begitulah, begitulah, begitulah...

Begitulah pemerhatian saya. Baik di bandar atau di kampung, begitulah keadaannya. Solat Subuh sangat tidak popular, walhal sangat besar pahalanya.

Ancaman Rasulullah SAW juga bukan calang-calang kepada mereka yang meremehkan solat yang menguji iman ini. Melihat situasi ini benar-benar membuat saya insaf.

Dan saya berazam agar janganlah saya pula menjadi orang yang menyedikitkan lagi jumlah jemaah Subuh yang sudah sedikit itu.

Kerana itu, setiap kali saya berhasil menyempurnakan Solat Subuh di Masjid atau di surau, saya rasa sangat bersyukur. Kerana hanya sedikit yang dipilih Allah.

Kalau diperhatikan betul-betul, lazimnya tidak sampai 1% pun dari masyarat setempat yang solat subuh berjemaah di masjid atau surau.

Alhamdulillah.

***************

Info: Esok (pagi) saya akan berada di PWTC . Manakala selepas Asar saya berada di Masjid Negeri Shah Alam. Dan malamnya pula di Hotel De Palma Shah Alam.Insya-Allah.

Dan sebagaimana yang saudara maklum, saya suka bertemu bakal pembaca dan pembaca buku di atas. Mohon hubungi saya untuk mengetahui lokasi semasa.

Insya-Allah kita boleh bertemu, minum-minum dan makan-makan. Saya belanja.

No comments:

Post a Comment