Sunday 3 February 2013

Kisah 2: Strategi.

Dari KELANTAN: Kisah 2/Februari/Strategi.

6:28pm, 2/2/2013, Pasir Puteh, Kelantan.

Kali ini sudah dua kali saya memasuki CC ( Cyber Cafe). Sebelumnya ada memasang internet di rumah (streamyx & broadband ). Natijahnya lebih main dari bekerja.

Aduhai, akhirnya saya berpada berurusan di CC. Besar atau kecil utusan itu, semuanya di CC. Alhamdulillah.

TV juga begitu. Sudah bertahun saya tidak mempunyai TV di rumah.

Akhbar juga begitu. Sudah bertahun saya tidak membelinya. Membaca sekali-sekala di kedai makan juga sudah rimas...

Radio juga begitu. Lebih selesa, senyap saja bila memandu.

Apa maksudnya ini?

Inilah strategi saya untuk menjaga minda agar sentiasa bebas dan terpalit oleh isu itu dan ini. Saya tidak mengatakannya terbaik.Sekadar inilah yang mampu saya lakukan, dan alhamdulillah ia berkesan untuk saya.

Saya pernah mendengar kata-kata yang begini bunyinya...(lebih kurang )

Membaca pada seorang penulis adalah satu kerja, bukan hobby.

Sungguh, bukan mudah untuk beramal dengan kata-kata tersebut dan saya masih perlu memaksa diri untuk membaca dengan berdisiplin.

Di antara impian saya adalah menkhatamkan Tafsir FiZilalil Quran setiap bulan. Tafsir itu sebanyak 17 jilid.

Mengapa?

Kerana saya mempunyai impian untuk menghasilkan sebuah karya agung (kononnya ) yang berjudul:

Travelog Fizilalilquran.

Yakni sebuah catatan harian. Berkenaan, apa yang saya temui setiap kali menghayati ayat-ayat cinta dari Ilahi; dan bagaimana mengaitkannya dengan kehidupan harian.

Sungguh, mengikut perkiraan saya, ia memerlukan 9 tahun 5 bulan untuk ditulis. Yakni untuk mengembara ' di bawah bayangan al-Quran' (Fizilalilquran ) yang terdiri dari 114 surah.

" Aku bodoh Ya Allah. Aku hanya seorang pembaca tafsir Ya Allah, dan bukan pengarang tafsir.....

" Ya Allah, aku ingin sekali, menghayati makna setiap ayat-ayat-Mu,

" Ya Allah, aku ingin sekali hidup di bawah bayangan al-Quran

" Ya, Allah, izinkan aku mencapai impian itu ya Allah"

" Ya, Allah, izinkan aku berkongsi dengan umat ya Allah"

Amin, amin, amin ya Rabbal 'alamin

No comments:

Post a Comment